דבר המנהל

דבר המנהל

ביה"ס תורני אומנותי "מורשה" הוקם בשנות השישים בלב שכונת אפרים, שתושביה יוצאי תימן ופרס.

במשך שנים ארוכות ריחפה על ביה"ס סכנת סגירה בשל מספר התלמידים הנמוך.

ביה"ס צמח וגדל והפך להיות ביה"ס מוביל בכל תחום ברמה הישובית והמחוזית. כיום האוכלוסיה הלומדת בביה"ס נמנית על תושבי פרדס חנה כרכור.

ביה"ס פתוח לכלל האוכלוסיה ומקבל כל תלמיד המעוניין בחינוך הדתי. בין באי ביה"ס אפשר למצוא ותיקים לצד עולים. אוכלוסיה דתית ולא דתית, ילדים רגילים לצד ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

ביה"ס מונה כשלוש מאות וחמישים תלמידים הלומדים בשתים עשרה כיתות וארבעים וחמישה אנשי צוות ומנהלה.

בביה"ס שני מסלולים יחודיים, המסלול התורני לאוכלוסיה הדתית, והמסלול האומנותי לאוכלוסיה - מסורתית.

הצוות החינוכי פועל מתוך מסירות גדולה, האוירה משפחתית, חמה ומחבקת "בית חינוך כמשפחה". הצוות מתאפיין ביכולת לראות את הנקודה המיוחדת בכל ילד וילדה.

יום הלימודים ארוך וכולל העשרה במגוון תחומים, תוך דגש על לימוד התורה.

ביה"ס משתדל לחשוף את התלמידים למגוון אינטלגניציות, מתוך תקווה לפתח אצל כל אחד את הצדדים החזקים באישיות, ולהביא למיצוי סגולות התלמיד.

ביה"ס מקיים הלכה למעשה את היעד "חסד וחמ"ד" כבר ארבע עשרה שנה, בשיתוף עם התלמידים וההורים נאספים מצרכי מזון בסמוך למועדים. התלמידים אורזים את מוצרי המזון והחבילות נשלחות למשפחות נזקקות מתוך אוכלוסיית ביה"ס. מידי יום ביה"ס תומך במשפחות נזקקות ודואג להם לארוחה חמה.

בי"ס פועל רבות במטרה לקדם את האקלים החינוכי המיטבי, תפקיד לכל תלמיד, וועדות בית ספריות, שיחות אישיות, ימי הולדת לתלמידים ולמורים, פיתוח כשרונות בתחומי הדעת השונים. תלמידי כיתות ו' עמלים על יחסי קירבה ואכפתיות ומיצוי סגולותיו של התלמיד, במסגרת מנהיגות צעירה חונכים את תלמידי כיתות ב- ה.

ביה"ס חרט על דגלו לחתור ולשאוף למצוינות בתחומי הדעת השונים, ביה"ס חותר לאיכות ומצוינות בחינוך, בפדגוגיה ובהנחלת ידע וערכים לתלמידים. עבודת קודש זו נעשית עם הרבה אהבה, נשמה יתירה ומסירות, תוך חדשנות מקורית וחתירה בלתי פוסקת להעצמת, הצלחת והשבחת הישגים ותפוקות בלמידה, במידות ובערכים גם יחד.

על סמך החוזקות וההישגים הגבוהים המוכחים, נבחרנו ע"י האגף לחינוך יסודי, מחזור ראשון להשתתף בתוכנית "בתי ספר מובילי פדגוגיה איכותית", בתוכנית זו השתתפו חמישים ושנים בתי ספר מכל הארץ. מתוך הקבוצה היינו ביה"ס הדתי היחיד שהשתתף בתוכנית.

עם סיום התוכנית, נבחרו להיות "כוח החלוץ" של התוכנית יחד עם קומץ של בתי ספר שהצטיינו בתוכנית.

בנוסף על תוכנית זו ביה"ס נמנה על ראשוני בתי הספר המשתתפים תוכנית התקשוב "התאמת מערכת החינוך למאה העשרים ואחת". בשנה זו נבחרנו לשמש כבית ספר מדגים, אשר יהוה דוגמא ומודל לחיקוי בשיטות הוראה, למידה מקוונת. הלמידה מתאפיינת במגוון שיטות, תחומים וכלים ביישום פדגוגיה מיטבית. המבוססת על טכנולוגית מידע ותקשורת עדכנית הלמידה מתקיימת באמצעות מחשבים ניידים, לוחות אינטראקטיבים, טאבלטים ומעבדת מחשבים.

בתחום החינוך החברתי, יש עשייה רבה, מתקיימות פעילויות רבות במעגלים השונים, בדגש על שיתוף הורי וקהילת בי"ס.

בי"ס עושה רבות על מנת שתלמידי ביה"ס ימשיכו את לימודיהם במוסדות חינוך של החמ"ד, שיחות אישיות עם הורים ותלמידים ע"י רב ביה"ס, מנהלת מחנכות ויועצת.

אני רואה בחינוך שליחות, ובקידום הפרט והיחס האישי כיעדים מרכזיים בעשייה החינוכית, מתוך אמונה שתלמיד המרגיש שייכות וביטחון יהיה פנוי ללמידה ולמיצוי סגולותיו.

עשייה זו הינה מסע של למעלה משני עשורים של ניהול בי"ס מורשה בעשייה ובאהבה אינסופית.